De projecten van Stichting Buiten.Gewoon.Klassiek.

Het Kinder Matteüs
on-demand lespakket

Een positieve kennismaking tijdens de basisschooltijd kan een stimulans zijn om meer breedte te ontwikkelen in de muziekvoorkeur van kinderen. Het Kinder Matteüs on-demand lespakket draagt daar aan bij. Middels interactieve online lessen, neemt Delores Leeuwin de leerlingen mee in de wereldberoemde paastraditie, de Matthäus Passion. Naast de voorbereidende lessen kunnen leerkrachten met de klas de registratie van de Kinder Matteüs voorstelling op een zelf te bepalen moment bekijken. Het on-demand lespakket is geschikt voor kinderen van 8 tot 12 jaar.

Negende van Tijl

De Negende symfonie van Ludwig van Beethoven is een werk dat de loop van de muziekgeschiedenis radicaal veranderde, een werk dat iedereen waar ook ter wereld kan meefluiten. Met het educatie traject van de Negende van Tijl gaan middelbare scholieren bij de vakken Muziek en Geschiedenis aan de slag met de maatschappelijke functie van muziek, formuleren zij hun eigen boodschap en onderzoeken zij de voorwaarden die essentieel zijn voor verandering. Belangrijke thema’s, geïnspireerd op het leven en werk van Beethoven, zijn vrijheid, solidariteit en doorzettingsvermogen. Het traject resulteert in het bijwonen van een bijzondere uitvoering van de symfonie. Waarin Tijl Beckand zijn droom het dirigeren van de Negende symfonie van Beethoven laat uitkomen. Het educatietraject komt tot stand in samenwerking met het Residentie Orkest.

De kaartverkoop start 8 september 2021.
Voor meer informatie, ga naar www.negendevantijl.nl
.

Mathilde’s Babyconcerten

Matilde viert samen met baby’s en hun (groot)ouders/verzorgers het feest van het leven in een voorstelling met klassieke muziek en zang. De musici scheppen een wereld waarin de kleintjes zich volledig op hun gemak voelen. Door gebruik van licht en soundscapes worden er sferen gecreëerd, die afwisselend ontspannend en prikkelend werken voor baby’s. In de veilige aanwezigheid van hun verzorgers worden zij zo gestimuleerd om op een natuurlijke manier te leren en te reageren.

Dit is geen dagboek

Naar het gelijknamige boek van Erna Sassen ‘Dit is geen dagboek’ produceerde Buiten.Gewoon.Klassiek en het Residentie Orkest in 2013 de klassieke muziekvoorstelling ‘Dit is geen dagboek’, naar een idee en in een regie van Aike Dirkzwager, met het Residentie Orkest onder leiding van dirigent Kevin Edusei. Dit is geen dagboek is een klassieke muziekvoorstelling voor jongeren vanaf 12 jaar oud, waarin het publiek op een aansprekende manier kennis maakt met de zeggingskracht van klassieke muziek.